Unit-onderwijs
CBS TOV is een school met een vernieuwend onderwijsconcept, het unitonderwijs.
Er wordt gewerkt met stamgroepen in vier units. Een stamgroep is de groep waar je de dag start, de dag eindigt en gedurende de dag ook een aantal gemeenschappelijke momenten hebt. Kinderen van twee leerjaren vormen samen een stamgroep. De kinderen van de leerjaren 1 en 2 vormen samen Unit 1, de kinderen van de leerjaren 3 en 4 vormen Unit 2 en zo is er ook een Unit 3 (leerjaar 5 en 6) en een Unit 4 (leerjaar 7 en 8).
Leerlingen leren op verschillende manieren en in een verschillend tempo. De instructie en het leerstofaanbod kunnen dus per leerling verschillend zijn. Kinderen werken op hun eigen ontwikkelingsniveau of hun eigen leerjaar. De leerkracht biedt per vak een lesdoel aan. Kinderen die dit doel al beheersen kunnen verder met hun eigen lesdoel. Kinderen die nog niet het doel behaald hebben, oefenen samen met de leerkracht of met klasgenoten verder aan het doel. De instructie wordt gegeven in niveaugroepen. Zo kunnen we inspelen op de onderwijsbehoefte van elk kind. Het verwerken van de instructie gebeurt op 'vrije' werkplekken waar kinderen zelf voor mogen kiezen. Kies je een rustige werkplek of zit je graag met iemand uit een andere stamgroep, dan kan dat. Bij ons op school vind je dus relatief kleine instructielokalen zonder vaste plekken en veel gevarieerde eigen werkplekken.
De voordelen van het werken in Units:
Groepen kunnen flexibel ingedeeld worden. Hiermee kunnen wij rekening houden met de verschillen tussen leerlingen.
Leerlingen verplaatsen zich regelmatig naar een nieuwe instructie waarna ze weer 'vers' aan een nieuw onderdeel beginnen.
Kinderen van verschillende leeftijden en met verschillende talenten en eigenschappen werken samen. Zij kunnen veel van elkaar leren.
Binnen elke Unit zijn verschillende leerkrachten samen verantwoordelijk voor goed onderwijs. Zij maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Dit is goed voor het onderwijs en de kinderen.
Leerkrachten stimuleren leerlingen om zelfstandig oplossingen te vinden. De leerkrachten sturen bij en geven ondersteuning ook op de vrije werkplekken. De leerlingen werken op flexibele werkplekken aan allerlei opdrachten. Ze leren om zelf hun tijd te plannen en om alle opdrachten af te maken. De kinderen zijn erg enthousiast over deze manier van werken.
Kinderen die speciale zorg of extra ondersteuning nodig hebben krijgen een passend aanbod. Het gaat daarbij om zowel lichte als zware ondersteuning. Voorbeelden zijn: extra begeleiding op school, aangepast lesmateriaal, hulpmiddelen of onderwijs op een speciale school. Mocht dat nodig zijn kunnen we hiervoor een arrangement aanvragen. Dit gaat in overleg met externe deskundige(n).