Sociale veiligheid
Op CBS TOV vinden we het belangrijk dat we een veilige omgeving hebben voor leerlingen, ouders/verzorgers en schoolprofessionals. Daarom heeft SPCO LEV een beleidsplan 'sociale veiligheid' gerealiseerd. Het beleidsplan is weergegeven in een interactieve PDF. Klik hieronder op de afbeelding om dit interactieve PDF te openen.
Doel van het beleid
Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke ontwikkel-, leer- en werkomgeving te creëren voor leerlingen, schoolprofessionals en ouders/verzorgers. Wij streven naar een leef- en leerklimaat waarin onze medewerkers en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen. De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid, omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is.
School-specifieke informatie wat niet in het interactieve beleid staat
Het beleidsstuk is geldig voor alle scholen van SPCO LEV. Er zijn ook een aantal school-specifieke zaken, die niet in het interactieve beleid staan. Deze staan hieronder beschreven.
Relevante contactpersonen omtrent Sociale Veiligheid binnen onze school
- Aandachtsfunctionaris Huiselijk Geweld en Kindermishandeling: Elise Philipse
- Vertrouwenspersoon: Chantal Hoogendoorn en Saskia de Moor
- Directeur: Bert Wiltink, Elise Philipse
- Leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel
Als er sprake is van een sociaal-onveilige situatie op school kunt u terecht bij ons aanspreekpunt:
GGD Hollands Midden. Deze persoon is te bereiken onder 088-3083342 en externevertrouwenspersoon@ggdhm.nl
Lesprogramma
Om Sociale Veiligheid te borgen zorgen wij ervoor dat dit structureel in ons lesprogramma terugkomt door gecertificeerde methoden te gebruiken, waaronder:
- 'Kriebels in je buik', lessen voor relaties en seksualiteit voor groep 1 t/m 8;
- Kwink, lessen over sociaal emotionele ontwikkeling voor groep 1 t/m 8.
- Het signaleringsinstrument Voor leerjaar 1 en 2 "Mijn Kleutergroep", voor leerjaar 3 t/m 8 "SCOL".
- Het SENSOA vlaggensysteem voor omgang met seksueel grensoverschrijdend gedrag;
Gedragsregels
Naast de vier omgangsnormen uit het Veiligheidsplan besteden de leerkrachten in het begin van het schooljaar veel aandacht aan de groepsvorming en Sociale Veiligheid. Dit doen zij onder andere door samen met de groep de groepsregels op te stellen. Verder worden er activiteiten aangeboden om de groepsvorming te stimuleren.
Door activiteiten aan te bieden waarin de kinderen elkaar leren kennen en vertrouwen en waarin de kinderen inzicht krijgen in eigen gedrag en de rol binnen de groep, stimuleren wij een positieve groepsvorming. Met elkaar worden de groepsafspraken opgesteld.
Stappenplan grensoverschrijdend gedrag:
Middels onderstaand plan wordt gekeken welke actie nodig en passend is bij het grensoverschrijdende gedrag dat een leerling laat zien.
Extra ondersteuning van leerlingen
Soms heeft een leerling meer zorg nodig dan wij in samenwerking met u als ouder kan bieden. Dan wordt contact opgenomen met externe professionals, zoals de medewerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), Jeugd- en gezinsteam of 'Veilig Thuis'. In overleg met u wordt besloten welke (extra) ondersteuning uw kind kan gebruiken en hoe dit geregeld wordt.
- De contactpersoon van het jeugd- en gezinsteam is: Natasja Hendriksen, 14018
- De contactpersoon van het sociaal wijkteam is: Yvonne Trieling, 140182
- De contactpersoon van het CJG (jeugdverpleegkundige) is: Elvira Venema, 140182
- De contactpersoon van het maatschappelijk werk is: Martine de Ruiter, 0611321430
- Onderwijsspecialist: Natalie Zuidam, 06 21 37 56 62
Burgerschapsvorming
Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de methode Kwink. Het is echter ook verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met kinderen. Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze samenleving. Ook ouders zijn hierbij een belangrijke partner voor de school.
Klankbord / leerlingenraad
Daarnaast worden er twee keer per jaar SCOL leerlingenvragenlijsten ingevuld door de kinderen vanaf leerjaar 6 en de leerkrachtvragenlijsten door de leerkrachten. De resultaten kunnen aanleiding zijn tot kindgesprekken. Verder gebruiken we de resultaten voor het in kaart brengen van de veiligheid binnen een groep. Wanneer deze informatie aanleiding geeft tot vervolgacties zullen deze in overleg met de gedragsspecialist genomen worden.
Vier keer per jaar worden er zogenaamde thermometers afgenomen in de groepen, daarop kunnen leerlingen bij een aantal vragen een thermometer kleuren. Oftewel hoe zij zich bij die vraag voelen binnen de stamgroep.
Twee keer per jaar wordt er een sociogram van de stamgroep gemaakt. In zo'n sociogram kun je zien welke leerlingen graag met elkaar samenwerken en samenspelen. Ook kun je zien wie er veel of weinig aansluiting heeft.
Een keer per twee jaar wordt er door de leerlingen een leerlingentevredenheidspeiling ingevuld. De uitslag van dit onderzoek wordt in het team besproken en hieruit worden er ontwikkelpunten gevormd.
Op onze school hebben wij de leerlingenraad. Acht leerlingen uit leerjaar 5,6,7 en 8 (twee leerlingen per leerjaar) bespreken onder leiding van een leerkracht waar verbeterpunten liggen op het gebied van veiligheid. Waar nodig en mogelijk worden oplossingen gezocht, besproken en uitgevoerd. Zie kopje "Leerlingenraad" voor meer informatie.